Gaziantep için yükselen ihracat pazarı: Çin Halk Cumhuriyeti
1,4 milyarlık nüfusu ile dünyanın en kalabalık ülkesi olan Çin Halk Cumhuriyeti; IMF verilerine göre 14 trilyon dolar ile Amerika Birleşik Devletleri’nden sonra dünyanın en büyük 2. Ekonomisi konumundadır.
Türkiye ve Çin Halk Cumhuriyeti arasındaki dış ticaret rakamları incelendiğinde; ülkemizin aleyhine ticaret dengesi açısından ciddi bir uçurum olduğu görülmektedir. 2017 yılında 26,3 milyar dolar olan dış ticaret hacmimizin sadece 2,9 milyar doları Türkiye ihracatı, 23,4 milyar doları ise Çin’in ülkemize yaptığı ithalatı olarak görülmektedir.
Çin Halk Cumhuriyeti’nin 2013 yılında 7.081 Dolar olan Kişi Başı Gayri Safi Yurt İçi Hasılası, 2018 verilerine göre %42 artarak 10.088 dolar seviyelerine yükselmiştir. Şimdiye kadar ucuz iş gücü, düşük üretim maliyetleri gibi konularda sahip olduğu avantajlarla dünyanın üretim üssü haline gelen Çin Halk Cumhuriyeti, halkının yaşam standartların yükselmesi ve daha fazla tüketime yönelmesi sebebiyle Gaziantepli ihracatçılarımız için büyük bir potansiyel barındırmaktadır.
Buna paralel olarak Çin hükümetinin tüketimi ve ithalatı daha da arttıracak yeni bir döneme geçiş yapma kararı sonrası 5-10 Kasım 2018 tarihlerinde Çin Halk Cumhuriyeti’nin Şangay kentinde düzenlenen 1.Çin Uluslararası İthalat Fuarı da ülkeye ihracat yapmak isteyen firmaların yoğun katılım gösterdiği bir fuar olmuştur.
İlimizin üretim potansiyeli ve yakın geçmişte Odamız tarafından Çin’in Guangzhou kentinde düzenlenen Kanton Fuarı’na yönelik organize edilen çalışma ziyareti kapsamında elde edilen bulgular özellikle Gaziantepli gıda üreticileri için Çin Pazarı’nın büyük fırsatlar sunduğuna işaret etmektedir.
Çin İstatistik Kurumu tarafından sunulan verilere göre; Çin Halk Cumhuriyeti 2018 yılında toplam 79 milyar dolarlık gıda ithalat yapmış ve bu rakam Çin’i dünyanın en büyük gıda ithalatçısı konumuna getirmiştir. Türkiye 2017 yılında, Çin Halk Cumhuriyeti’ne 144 milyon dolarlık bir ihracat gerçekleştirmiştir. Bu ihracatı oluşturan ürün kalemleri incelendiğinde ise; soya yağı, kabuklu meyveler, buğday unu ve meyve-sebze konserveleri göze çarpmaktadır.
Gaziantep ve Çin Halk Cumhuriyeti arasındaki dış ticaret hacmini de incelersek; Türkiye-Çin dış ticaret rakamlarında yaşanan aleyhimize dengesizlik aynı şekilde burada da görülmektedir. 2017 yılında Gaziantep-Çin toplam dış ticaret hacminin sadece %10’nunu Gaziantep’in Çin’e yaptığı ihracat oluşturmaktadır.
Gaziantep özelinde Çin’e ihracatı yapılan ürünlere baktığımızda ise; Antep Fıstığı, Ayçiçek Yağı, Şekerli-Kakaolu Mamuller, Bisküvi-Gofret ve Makarna başı çekmektedir. Türkiye tarafından Çin’e ihracatı yapılan buğday ununda, ilimizin hiçbir payı bulunamamakta olup, Türkiye’nin ve dünyanın en önemli buğday unu üreticisi ve ihracatçısı olan ilimiz için özellikle Çin’e yapılacak buğday unu ihracatı büyük bir fırsat olarak göze çarpmaktadır.
Buna ek olarak Çin’e yaptığımız Antep Fıstığı ihracatımız 2017 yılında 2,3 milyon dolar olarak gerçekleşmiş olup, ciddi bir Antep Fıstığı alıcısı olan Çin’in en büyük tedarikçisi Amerika Birleşik Devletleri’dir. Antep Fıstığının Çin’e ihracatının arttırılması konusunda yapılacak çalışmalar bu ürünün Çin Halk Cumhuriyeti’ne ihracatının artması konusunda ciddi faydalar sağlayacaktır.
Gıda sektöründe Gaziantep sanayisi için Çin’e ihracat konusunda büyük bir potansiyele sahip bir diğer ürün ise makarnadır. Makarna üretim kapasitesi ve dünyaya yaptığı ihracat konusunda söz sahibi şehirlerden biri olan ilimiz, 2017 yılında Çin Halk Cumhuriyeti’ne yaklaşık 1,5 milyon dolarlık bir ihracat yapmıştır. Bu rakam 2016 yılında 900 bin dolar olup, yıllık bazda incelendiğinde %67 bir ihracat artışı gerçekleşmiş durumdadır. Çin hem nüfusu, hem de beslenme alışkanları bakımından Makarna ihracatımız için hedef pazarlardan birisi olarak mutlaka değerlendirilmesi gereken bir ülkedir.
- 5 Nisan 2019